Lainahuijaus ja pankkihuijaus – Vinkkejä tunnistamiseen ja välttämiseen

Lainahuijaus ja pankkihuijaus ovat tyypillisiä huijauksia, joiden myötä voi menettää paljon rahaa. Joskus huijaukset voivat olla samaan aikaan noita molempia ja joskus ne ovat vain toista. Millaisen tahansa lainaan ja/tai pankkiin liittyvän huijausyrityksen kohtaatkin, niin toivottavasti tämä sivu voi auttaa välttämään sellaisen seurauksena rahan menettämisen. Tätä sivua ei ole tarkoitettu kaiken kattavaksi oppaaksi siitä, miten 100% varmuudella välttää huijaukset, vaan enemminkin oppaaksi siihen, miten välttää ainakin kaikista tökeröimmät huijaukset.

Tunnista lainahuijaukset ja pankkihuijaukset

  1. Korostetaan kiirettä. Mikäli sanotaan, että juuri nyt heti pitää esimerkiksi käyttää pankkitunnuksia, niin on iso riski siitä, että kyseessä on jotain epäilyttävää.
  2. Kuulostaa liian hyvältä. Rahoituslaitosten tarjoamia korottomia lainoja ei pääsääntöisesti enää ole Suomessa tarjolla. Mikäli siis sinulle tarjotaan tuollaista lainaa, niin suosittelen varovaisuuteen.
  3. Oudot ja harhaanjohtavat URL-osoitteet. URL-osoite tarkoittaa sitä nettiosoitetta, mihin suunnataan, jos halutaan tietylle nettisivulle. Eli esimerkiksi Ylen tapauksessa Yle.fi. Mikäli viestissä saatu URL-osoite ei vaikuta siltä miltä pitäisi, niin älä mene sivustolle. On tärkeä tietää se, että URL-osoitteet voidaan saada netissä myös näyttämään siltä, että ne johtavat toisaalle kuin minne ne oikeasti johtavat. URL-osoite voi esimerkiksi näyttää tekstinä siltä, että se johtaisi sivustolle Yle.fi, mutta se johtaakin todellisuudessa jonnekin muualla.
  4. Vaatimus pankkitunnuksien käyttämisen. Pankit ja muut rahoituslaitokset eivät lähtökohtaisesti lähetä sähköpostiviestejä tai tekstiviestejä, joissa ne vaativat, että pankkitunnuksia siirrytään käyttämään suoraan saadun viestin kautta.
  5. Vaatimus dokumenttien lähettämiseen. Rahoituslaitokset eivät myöskään tyypillisesti vaadi sitä, että vastaisit viestiin lähettämällä esimerkiksi kuvan henkilötunnuksesta.

Vältä huijatuksi tuleminen

  1. Mene sivustoille osoiterivin kautta, älä viestin kautta. Tämä liittyy varsinkin edellisen osion kolmanteen kohtaan. Jos esimerkiksi saat viestin jossa kehotetaan siirtymään tietyn pankin sivustolle, niin todellisessa tilanteessa ei pitäisi olla mitään syytä, miksi et voisi tehdä sitä myös niin, että kirjoitat (toivottavasti) tutun URL-osoitteen osoiteriville ja siirryt sitä kautta.
  2. Älä lataa laitteelle mitään, mistä et ole varma. Hyvä virustorjunta voi auttaa välttämään monia tiedostoihin liittyviä huijauksia, mutta nekään eivät ole aivan 100% varmoja.
  3. Avaa pankkisovellus normaalisti, älä viestin kautta. Tässä on sama idea kuin listan ensimmäisessä kohdassa. Jos pankkitunnuksia pitää oikeasti käyttää sovelluksen kautta, niin voit aivan hyvin tehdä sen niin, että avaat sovelluksen suoraan, etkä klikkaamalla sitä varten viestistä.
  4. Älä lähetä dokumentteja viestillä. Luotettavat pankit toimivat vähintäänkin erittäin tyypillisesti niin, että mahdollisesti tarvittavat dokumentit voidaan ladata niiden oman nettipalvelun kautta sen sijaan, että sellaisia pitäisi lähettää liitetiedostoina. Tähän kohtaan liittyen on hyvä huomata edeltä varsinkin kohdat yksi ja kolme.
  5. Älä jaa tarpeettomasti tietoja. Esimerkiksi pelkillä osoitetiedoilla on lähtökohtaisesti vaikea tehdä lainahuijausta, mutta silti ei koskaan kannata antaa enempää henkilökohtaisia tietoja kuin on varmasti tarpeen.
  6. Tee haku liittyen saamaasi viestiin. Jos nykyään yritetään laajan mittakaavan huijausta, niin tiedot siitä leviävät monesti varsin nopeasti. Vaikka olisit käytännössä täysin varma, että saamasi viesti ei ole huijaus, niin voi olla hyvä yrittää varmistua tuosta esimerkiksi etsimällä tietoa liittyen juuri kyseiseen pankkiin liittyvistä tuoreista huijausyrityksistä.

Aiheeseen liittyvää luettavaa tällä sivustolla: